Promilletanten

Promilletantens sommarprat del 2 – bryggsupen

Nu är båtsäsongen igång på allvar och med den kommer också en mycket speciell alkoholkultur. Jag har många seglare och båtmänniskor i min vänskapskrets och så här års fylls mitt Facebook-flöde av bilder på båtar, rosévinglas och ölburkar. Och varje år dör eller skadas en stor grupp människor på grund av sjöfylla.

Från mitt kontor har jag en unik utsikt. Jag kan se både Vaxholms gästhamn, Systembolaget och lämmeltåget som sker däremellan. Det är en livlig trafik och inte sällan rullas fulla kundvagnar från Systembolaget ända fram till båten.

Det är något speciellt med just kombinationen båtliv och drickande. Under båtsäsongen återskapas varje år en helt unik alkoholkultur med egna regler och uttryck. Tro mig, jag vet, för jag lever mitt i den.

Bryggsupen

Finns det en egen kultur så finns det också ett eget språk. Och ett exempel på denna alkoholkultur är uttycket “bryggsup”. För er som inte vet vad detta är så kan jag upplysa er om att det är den sup som man intar när man framgångsrikt har lagt till båten vid en brygga eller klippa. Då firar man med just bryggsupen.

Det är på något sätt som om livet på sjön existerar utanför det normala livet och att helt andra regler gäller. Jag tänker mig att det är lite som att åka på charter eller det där amerikanska uttrycket som säger “what happens i Vegas stays in Vegas”. På sjön kan man göra saker som man aldrig skulle göra hemma. Eller som en god vän lite förundrat sa “Jag dricker väldigt lite hemma men när vi seglar så känns det helt normalt att dricka flera glas vin per dag.”

Sjöfylla

2010 infördes den nya Sjöfyllerilagen som är konstruerad på ungefär samma sätt som rattfyllerilagen. Enligt den får man inte ha mer än 0,2 promille i blodet om man framför en båt som är antingen 10 meter lång eller kan köras i minst 15 knop. Gränsen för grovt sjöfylleri ligger på 1,0 promille. Skälet till att man införde lagen var att man ville förebygga allvarliga olyckor på sjön på samma sätt som på land.

Motståndsrörelsen

Innan lagförslaget klubbades pågick en livlig debatt där många engagerade båtägare ifrågasatte lämpligheten att lagstifta om detta. En av de mest aktiva rösterna i debatten kom från aktionsgruppen Båtfolket. Som fortfarande, 11 år senare, är aktiva i sin kritik och vill att lagen ska avskaffas. Går man in på deras hemsida hittar man ett långt och välskrivet manifest där de argumenterar för sin sak. De sammanfattar sin syn med orden:

“Kort sagt är lagen en kraftfull lösning på ett problem som inte finns.”

Aktionsgruppen Båtfolket

Jag håller verkligen inte med Båtfolket.

Drunkningar och andra olyckor

För inte så länge sedan publicerade Rättsmedicinalverket en rapport där de visade att cirka 600 personer omkom till följd av drunkningsolyckor i Sverige under åren 2015–2020. En tredjedel av de som omkom hade alkohol i blodet enligt myndighetens rättskemiska analyser. Och i 20 procent av fallen var alkoholhalten över 2 promille.

Nu skulle kanske Båtfolket påpeka att alla dessa olyckor inte har med båtar att göra. Och det har de ju rätt i.

Men 80 procent av de som drunknar är män och den vanligaste åldern är 55–74 år. Jag tror att rätt många av dessa var i kontakt med en båt av något slag under sina sista minuter.

Och det här är bara drunkningsolyckorna. Om du fortfarande inte håller med mig så pröva med att googla “alkohol och båt” och se vad som kommer upp i ditt flöde. Från norr till söder skriver dagspressen regelbundet om personer som kört på grund, brakat rätt in i bryggor och kört över andra båtar med alkohol i kroppen.

Heja lagstiftningen!

Så vad vill jag ha sagt med detta? Jo, att man ska vara försiktigt även till sjöss. För även om det känns helt annorlunda att kryssa över en bred fjärd med lagom vind seglen jämfört med att köra längs en smal bilväg så är riskerna detsamma. Så håll er till lagstiftningen, använd flytväst och drick smartare när ni väl dricker.

Skepp o’hoj!

Lämna en kommentar

För att visa att du är en människa och inte en maskin, räkna ut talet nedan: * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.