Semesterdrickandet

Nu ska jag snart gå på sommarsemester. Detta underliga Corona-år. Vi är nog många som  har delade känslor denna sommar. Vi har längtat efter semestern men samtidigt så saknar vi det som inte blev av. Den efterlängtade utlandsresan och besöket hos de äldre släktingarna. Friheten att kunna göra som vi vill. I glädjebägaren finns denna sommar också små korn av oro inför framtiden. Hur ska det bli med det jobbet och framtiden? Tänk om jag eller någon jag älskar blir sjuk?

Men semester blir det i alla fall. Tillsammans med miljontals svenskar kommer jag att njuta av att vara ledig tillsammans med min familj. Och jag tror att vi är som de flesta svenskar. När det är semester så unnar vi oss om vi kan. Vi sover länge på morgnarna, badar, grillar, äter glass och dricker mer alkohol än vanligt. Ingen dricker på något otrevligt sätt, men vi dricker mer än vad vi gör en normal vecka i november. Och det är inte bara i vår familj som det ser ut så här. För precis som den svenska glasskonsumtionen slår i höjden i juli så gör försäljningen av rosévin det också. Vi dricker för att sätta guldkant på tillvaron men den här sommaren kommer kanske några av oss också dricka för att lindra oron inför framtiden.

Jag är en alkoholkonsument som själv jobbar med att förebygga problem. Ibland möter jag människor som tycker att den ekvationen inte går ihop. Samma personer har inte sällan en väldigt svart-vit syn på alkoholkonsumtion. Antingen så dricker man inte alls eller så dricker man för mycket. Något mellanläge finns inte. Men det är inte min erfarenhet. De flesta människor som jag känner befinner sig istället i någon slags gråzon. För det mesta så dricker de inte alls, eller på en icke skadlig nivå. Men ibland så blir det för mycket och för länge och inte sällan är detta på just på semestern. Och i augusti så ringer telefonen extra mycket hos mig och mina kollegor.

Men det behöver inte vara så här. Du kan faktiskt dricka på ett sätt som inte ökar risken för problem. Jag kallar det för att dricka smartare.

En av de vanligaste frågorna jag får i mina föreläsningar är ”hur mycket kan man dricka”. Det är en otroligt bra fråga som det faktiskt finns ett svar på. För att hålla sig i den gröna zonen, dvs dricka på ett som inte ökar risken för problem så behöver du egentligen bara hålla kolla på två siffror. Maxgränsen för hur mycket man kan dricka per dag och per vecka. För mig som är kvinna är de siffrorna 3 och 10. Om du är man är det 4 och 10 som gäller. Standardglas (det får du googla). Håller du dig inom de gränserna så är risken för problem låg (men inte obefintligt) för de allra flesta människor.

En del människor tycker att det här är mycket alkohol, andra tycker (kanske speciellt på semestern) att det är snålt tilltaget. Det beror nog på vad man är van vid och tycker om. Det jag kan lova dig är att om du lär dig det här och börja räkna dina glas så kommer du att bli en medveten alkoholkonsument. Och det är första steget mot ett mer hållbart semesterdrickande. Vill du veta mer kan du köpa min bok Glasklart – drick smartare eller så memorerar du bara framsidan så har du allt du behöver.

Lycka till och ha en fin semester!

#semesterdrickande #dricksmartare #promilletanten

 

Lämna en kommentar

För att visa att du är en människa och inte en maskin, räkna ut talet nedan: * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.