Alkohol och träning

SkivstångPå senare tid har jag börjat fundera en hel del på det här med alkohol och träning. Dels för att jag själv har trappat upp min egen träning och därmed mitt intresse för vilka faktorer som påverkar träningsresultaten. Men också för att klipska personer i min närhet påpekat att jag glömt att skriva om ämnet i mina böcker. Och det är ju faktiskt helt sant. Så nu har jag läst på och här kommer några, förhoppningsvis kloka, rader om detta ämne.

Jag tror att de flesta skulle hålla med mig om att det inte är bra att träna hårt när man är bakfull. Men det kanske är mer förvånande att även en liten eller måttlig mängd alkohol kan påverka träningsresultaten.

På Idrottshögskolan i Stockholm finns en forskare som heter Mikael Mattsson. Han har i olika experiment undersökt sambandet mellan alkohol och träning. Resultaten visar att det främst är styrketräning som påverkas rejält vid när du dricker. Detta beror på att de hormoner som styr muskeltillväxten minskar med 25 procent dagen efter du har druckit en “normalstor” mängd alkohol (antar att han menat att man inte dricker sig full). Har man druckit flera dagar i rad så kan mängden tillväxthormoner i blodet minska med upp till 75 procent. Dessutom kommer det ta betydligt längre tid för kroppen att återhämta sig efter ett träningspass i gymet om man har druckit alkohol dagen innan.När det gäller konditionsidrotter så är effekten betydligt mindre dramatisk. Där pratar man om en försämring på 2-3 procent på din konditionsförmåga. Sen tycker jag i alla fall att man bör räkna in alla dumheter som kan hända på fyllan eller på väg hem till festen. Jag känner människor som gått in i lyktstolpar, cyklat omkull och trillat ner för trappor. Med lite olika resultat til följd. I bästa fall några blåmärken, i värsta fall en bruten arm eller stukad fot som sätter stopp för träningen ett antal veckor framöver.

Så vad vill jag säga med det här inlägget? Jo att alkohol och träning inte verkar vara en speciellt bra kombo och att detta faktiskt också gäller om man dricker små eller måttliga mängder. Så om du gillar att träna och dricka alkohol så kan det vara värt att planera lite innan. Ha en fin helg därute i värmen! #promilletanten #dricksmartare #alkoholochträning #glasklart

Lämna en kommentar

För att visa att du är en människa och inte en maskin, räkna ut talet nedan: * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.